לקט קטעי עתונות מראשית שנותיה של החברה.

כשהמקור המובא הנו בשפה האנגלית אנו נפתח בתקציר קצר בעברית ולאחריו יוצג המקור. 

במידה ואיכות המקור מקשה על קריאתו תוצג לאחריו הדפסתו.

לקט זה מובא באדיבות חברי צוות ארכיון מורשת 
חנוך אפלמן ולאה שוורצמן (בן עזר) 


-----------------------------------------------------------------------------------------

26 יוני 1949
אניות ישראליות הרוויחו 3 מיליונים – ולקראת תחילת פעילות אל על
תל אביב, יום שני. – מר דוד רמז, של התקשורת בנאומו בכנסת אמר כי שלש  חמישיות  של הנוסעים לישראל וממנה מפליגים באניות תחת דגל ישראלי. הוא העריך ש 250,000 נוסעים שילמו 1.5 מיליון לירות ישראליות והסך הכולל שהרוויחה התובלה הימית היה 3 מיליון לירות ישראליות, פחות התשלום ששולם עבור תחזוקה ותיקונים.
מר רמז הוסיף ואמר שמסתיימים הסידורים  בחברת  אל על  לתחילתה  של  פעילות  טיסות סדירות.
הוא  גם  אמר שחברה  זרה  גילתה  התעניינות  בשיתוף  פעולה  עם  החברה  הישראלית.

הוכן לאתר – חנוך אפלמן


Israel ships earned 3 million26.06.49.jpg

26 JUN 1949
Israel Ships Earned 3 Million
Tel Aviv, Monday. – Three fifth of travelers by sea to and from Israel  sail  under  the Israel  flag,  the  minister  of  Communication,  MR. David  Remez  said  today  in  the Knesset.
He estimated that 250.000 passengers had spent  IL.1.5m  for  fares  and  that  Israel shipping has earned IL.3m. less   xxxx  dockyards abroad for repair. 
Mr. Remez said that final arrangements were being completed for the Israel national airline, EL AL, to commence operations.
It also indicated that a foreign company was  negotiating for an interest in  the  Israel company.       ​ 




----------------------------------------------------------------------------------------

נובמבר 1949
ידיעה מתוך מגזין התעופה Aviation
בידיעה מתוך עיתון "דבר" דווח על מגעים שיזמו מספר מדינות ליצירת הסכמי תעופה עם מדינת ישראל. עד כה, לא גובש או נחתם  הסכם  כול  שהוא. באותה עת, העיתון הוסיף, שר התקשורת הישראלי פועל עבור חברת התעופה הישראלית "אל על" הנמצאת בבעלות  ממשלת  ישראל."יש להיזהר בחתימת הסכמים עם חברות תעופה  הנמצאות   בשליטה של ממשלות  זרות, שעלולים לפגוע בהתפתחותה העתידית של חברת אל על בקרב חברות התעופה בעולם" הוא אמר.

הכין לאתר – חנוך אפלמן

מאמר מעיתון דבר  13.11.49.jpg

NOV 1949
From Aviation magazine
Another communications story was carried by "DAVAR" witch reported that Israel had   been   approached   by    several    companies    on    the    establishment    of communications. But that so far  no  final  and  permanent  agreement  had  been signed. At the  same time , the paper said, the Ministry of communication  was  at  present  working  out  plans  for  the  country's  own  air transport service – "EL AL" "it must be taken for granted that  the  government  is  careful  not  to  enter  into undertaking with state-controlled foreign companies  which might interfere in the near future with its own plans in the world air lines".

  ​





-----------------------------------------------------------------------------------------

12.08.49
משמר כבוד יקבל ביום שלישי את ארונו של הרצל
תל אביב, יום שלישי. – המשלחת הישראלית ובני משפחה אשר יקבלו את ארונו של בנימין זאב הרצל ימריאו בשבת בלילה משדה התעופה לוד לווינה במטוס מיוחד של אל על. במשלחת יהיו מר דוד רמז, שר התקשורת, שייצג את הממשלה, מר יצחק גרונבאום שייצג את הפדרציה הציונית העולמי שבחסותה יתנהל הטקס ואלוף יוסף אבידר שייצג את צבא ההגנה לישראל.

הוכן לאתר – חנוך אפלמן


Guard of honor to bring Herzl  12.08.49.jpg

12 AUG 1949
Guard of Honour To Bring Herzl's Remains Tuesday
Tel Aviv, Tuesday. – The Israel delegations to receive Herzl's coffin and those of  his family will leave Lydda Airport in a special EL AL plane on Saturday night for Vienna.
The  delegation  will  consist  of   Mr.  David   Remez,   Minister  of   Communication, representing the government, Mr. Izhak  Grunboum, representing the world Zionist Executive, under whose general auspices  the  ceremony  is  being  conducted,  and Aloof Yosef Avidar, representing the defence Army of Israrl.   ​ 




-----------------------------------------------------------------------------------------

אוגוסט 1949
צעירים ישראלים טסים לבודפסט עם אל על
תל אביב, יום רבעי. – סקימסטר של אל על יצא היום עם חבורה של 17 נערים צעירים לייצג את ישראל בפסטיבל שיערך בבודפסט. בדרכם לבודפסט תהיה להם רק נחיתת ביניים אחת ברומא.
הם לקחו איתם חומרים להצגה וחלוקה למשתתפים בפסטיבל.

הכין לאתר – חנוך אפלמן

El Al flies Youth Party To Budapest  08.08.49.jpg

Aougust 1949
EL AL Flies Youth Party to Budapest
Tel Aviv,  Wednesday. – An EL AL Skymaster left here today with 17  members           of the Israel youth delegation to the Budapest.
The party will have only one intermediate stop, at Rome. They took with them mater's for exhibitions and displays. 



---------------------------------------------------------------------------------------

06 נובמבר 1949
לוד  - לונדון על ידי מטוס ישראלי                     Aviation
קווי אל על חדשים לבירות אירופה
תל אביב, יום שבת. – אל על, חברת התעופה האזרחית של ישראל תכפיל את פעילותה החל מה 18 לנובמבר על ידי תוספת שני קווים חדשים בנוסף לאלו שכבר פועלים. טיסה שבועית אחת מלוד ללונדון (דרך פריס) והשנייה מלוד לג'נבה (דרך רומא).
כיום אל על מפעילה שתי טיסות שבועיות, אחת לפריס ואחת לרומא.
לפני שבוע חל יום השנה להקמת החברה. חברת  אל על  הוקמה  ב 12  לנובמבר  1948      על ידי ממשלת ישראל ממומנת ופועלת תחת  שליטתה. כאשר  מושקעים  בה גם גורמים פרטיים.
אל על הכריזה שעם הגדלת הפעילות, מספר הנוסעים היוצאים והנכנסים יעלה כול  חודש    מ 400 ל 750. התעריפים ללונדון וג'נבה יהיו זהים לאלו של החברות האחרות.
אחד משני מטוסי הסקימסטר הפעילים  כיום נקרא "הרצל", מסוגל להטיס 44 נוסעים  עם  כבודתם, דואר ומטען.  הסקימסטר השני, זהה לראשון ונקרא "רחובות".
בשדה התעופה לוד הוקמו בתי מלאכה מודרניים עם  ציוד  תחזוקה  וכלים  חדישים  בהם מבצעים שיפוצים, תיקונים ובדיקות למטוסי אל על וגם לכל  המטוסים  האחרים  הנוחתים בשדה התעופה לוד.

הכין לאתר – חנוך אפלמן


Lydda London by Israel plane 06.11.49.jpg

06 NOV 1949
Lydda – London By Israel Plan
New "EL AL" Lines to Europe Capitals               Aviation
Tel Aviv.  Saturday.   "EL AL"  Israel's  civil  air  service  will  double  its  operation  on November 15 adding two new lines to those already  operating,  it  was  announced yesterday. One weekly service will be a Lydda-London (via Paris) run  and  the  other Lydda-Geneva (via Rome).
There are at the present  two  weekly  runs,  one  to  Paris  and  the  other  to  Rome.
A week before its first  anniversary ,  "EL AL" announced that  with  these  increased activities its  monthly  passenger list – outgoing and incoming will be increased from 400 to 750 each.
"EL AL was  set up  by  the  Government  on  November. 12. 1948  it  is  Government controlled, though privet capital also been invested in it.
Fares  on   the  London  and  Geneva  lines  will  be  the  same  charged  by  other  air transport companies.
One of the Skymasters all of which carry 44 passengers and their  luggage as  well  as air mail and air freight,  has been named "Herzl" and another "Rehovot". Most of the crew are American, which  five  Jews  among  them.  Modern  workshops  have  been   set up in Lydda, in which so far more then IL 60.000  has  been  invested  for  modern machinery and tools. The workshops carry  out  repairs,  tests  and  overhauls  for  all aircrafts touching down at Lydda. ​ 



----------------------------------------------------------------------------------------

08 אוגוסט 1949
מטוס אל על חזר מטיסתו הראשונה
תל אביב, יום חמישי. מטוס סקיימסטר של אל על חזר היום אחר הצהרים ללוד מטיסתו הראשונה לפריס. המטוס המריא לפריס ביום ראשון. בכוונת החברה לקיים טיסה שבועית מלוד לפריס וחזרה.

הכין לאתר – חנוך אפלמן

EL AL plane back first flight 08.08.49.jpg

08 AUG 1949
EL AL plane back from first flight
Tel Aviv, Thursday. – The EL AL Skymaster  returned this afternoon to Lydda from her first flight to Paris.
This plane had left for Paris on Sunday. The company intends to run  weekly  nonstop flights between Lydda and Paris.



----------------------------------------------------------------------------------------

שליטה עצמאית לישראל באוויר בקרוב – 19 דצמבר 1949

 

אל על - חברת התעופה הלאומית של ישראל, השיקה הלילה טיסות סדירות שבועיות לפריס, ציריך ולונדון עם עצירה ברומא. שר התקשורת מסר בטקס לציון האירוע, כי שירות זה יורחב גם לארה"ב ולעוד מקומות בעולם, לאחר שיירכשו מטוסים נוספים.

בבעלות אל על כעת 2 מטוסי סקיימאסטר, המוטסים על-ידי צוות אמריקאים וותיקים. מטרת אל על היא להרוויח עצמאות אווירית בשמי ישראל. תריסר חברות תעופה זרות כרגע מתחרות עם התנועה של אל על, אך נמסר כי כולן נטשו את הארץ לאחר המלחמה שפרצה בין היהודים לערבים ב-1948. רק חברת תעופה צ'כית וכמה חברות צ'רטר הצילו את ישראל מבדידות מוחלטת.

כאשר הבריטים שלטו בפלסטינה, מנעו מהיהודים לפתח שירותי תעופה, כדי לשמור על סטאטוס קוו בין היהודים לערבים. חששו שאם תקום חברת תעופה יהודית תהיה ליהודים עדיפות פוליטית ואסטרטגית.

אל על הוקמה בתחילת השנה והחלה לטוס לרומא ולפריס. לאחר מכן הורחבו שירותי החברה לציריך וללונדון.

רוב צוותי האוויר והקרקע של החברה (150 איש) ישראלים, אך כל חמשת הקברניטים הינם אמריקאים.

במסיבת עיתונאים נמסר, כי כאשר שדה תעופה לוד עבר לידיים אזרחיות לפני שנה, היו  בו רק 12 טכנאים, ולכן הכשירו עוד אנשים צעירים לתפקידים טכניים.

בשדה התעופה מטפלים כעת ב-120 מטוסים בחודש. בשנה החולפת עברו בו 80,000 נוסעים, כולל עולים חדשים.מנהל תעופה אזרחית מסר, כי הרקורד החודשי של נוסעים, היה 16,000 באוקטובר. הרקורד החודשי תחת שלטון המנדט ב-1947 הגיע ל-3,300 בלבד.

טיסת הבכורה הראשונה על פי לוח זמנים סדיר המריאה הלילה לפריס.

הכינה לאתר - לאה שוורצמן  (בן עזר)

AIR INDEPENDENCE FOR ISRAEL NEARER-19 DEC 1949.jpg

AIR INDEPENDENCE FOR ISRAEL NEARER – AVIATION – 19 DEC 1949

LYDDA AIRPORT, Sunday – the Israel National Airlines EL AL, inaugurated tonight weekly scheduled flights to Paris, Zurich and London, with stops in Rome. The Minister of Communications Mr. David Remez, said at a ceremony marking the occasion this afternoon, that the service would be extended to the U.S. and other parts of the world after additional planes were obtained.

The Company, now owns two Skymasters, whose flight crews are captained by American veterans.

EL AL's goal is to gain independence in the air for Israel. A dozen foreign companies are now vying for Israel's traffic, but it is recalled here they all abandoned the country after the Arab-Jewish fighting broke out in 1948. Only the Czech Airlines and some charter companies saved Israel from complete isolation.

"Never again shall we be isolated," declared Dr. Aryeh Pinkus, Director of the Company, at a press conference this afternoon. "We shall not again rely on foreigners who come here when things are good, but flee when the going gets tough."

Mandatory Curbs

When the British ruled Palestine, the Jews had been prevented from developing air services. The Mandatory authorities, seeking to maintain a status quo between the Jews and Arabs, had held that the establishment of a Jewish air company would give the Jews political and strategic advantages.

EL AL was formed early this year and began a service to Rome and Paris on July 31. Since then EL AL carried 1,500 passengers. In addition to extending services to Zurich and London, the Company will shortly start an internal service from Lydda to Elath.

The Company's crews and ground staff total 150 persons. Most are Israelis, but all five captains are American. Together with the police, customs, health and immigration department personnel at the airport, a colony of 500 families was established here.

Repairs have been carried out at the terminal building during the port ….. ???? from the Arab Legion in the nine-day battle between the truces in June of last year. It is now being extended.

Mr. Bar Kochba Meerowitz, Director General of the Ministry of Communication, disclosed at a press conference in the terminal building that when Lydda Airport was taken over by the civil authorities a year ago, there were only twelve technicians available. Young men aged 16  and 17 were trained for technical jobs.

"The airport is now handling 120 planes a month." Mr, Neeriwowitz said. In the past 12 months, a total of 80,000 passengers came and went, including 46,000 immigrants.

  Record Traffic

The airport is now having its busiest time. In 1947, which was a record year because aircraft were diverted here due to the cholera epidemic in Egypt, the passenger traffic was 27,000.

Mr. Uri Michaeli, Director of Civil Aviation, said the new monthly record of 16,000 passengers was set in October. The record under the Mandatory, reached in 1947, 3,300.

A ceremony was held in the restaurant of the terminal building later in the afternoon to mark the inauguration of the scheduled service, and the opening of the airport to civilian traffic. Mr. A. Ruttenberg, a Director of EL AL, presided and speakers were the Minister of Communications, Mr. David Remez, his son Aharon, who is Officer Commanding the Israel Air Force, and Mr. Joseph Heftman, President of the Journalists' Union .

The first scheduled flight to Paris took off tonight.

 



 ---------------------------------------------------------------------------

אל על מבצעת טיסה מניו יורק ללוד – 3.4.1949

 

טיסת הבכורה של ה"סקיימסטר" בעל 4 מנועים מניו יורק ללוד, שבוצעה על-ידי אל על (עם צוות המונה 7 אנשים) נחתה בשדה התעופה לוד. המטוס המריא משדה תעופה אדלווייד – ניו-יורק, כשקונסול ישראל בניו-יורק היה עד להמראת מטוס אל על בטיסתו הראשונה מעל האטלנטיק.  

לאחר נחיתה בת יומיים בפריס שם נבדק וטופל, המריא לישראל, משם ימריא למשימתו הראשונה – הטסת הנשיא וייצמן ורעייתו    לניו-יורק.

הכינה לאתר - לאה שוורצמן (בן עזר)

 EL AL FLIES N.Y. - LYDDA - 3 APRIL 1949.jpg

'EL-AL' FLIES N.Y. – LYDDA 3 APR 1949

The inaugural New York to Lydda flight of the four engined Skymaster acquired by the "EL AL" Israel Aviation Company was completed when it touched  down at Lydda Airport.

The plane had left Idlewild Airport in New York on Tuesday afternoon when Israel's Consul-General in New York, Mr. Arthur Lourie, was on hand to witness the beginning of           "EL AL's" first trans-Atlantic flight.

In Paris the flight was greeted by the Consul-General, Mr. Gilboa. After remaining there for a careful, two-day check, the craft flew non-stop to Lydda where it was met by Officers of the Government Civil Aviation Department and representatives of the "EL AL" Company.

The plane's first mission will be to fly President and Mrs. Weizmann to New York where they will attend the dinner to be given by the American Committee of the Weizmann Institute of Science or April 23. They are expected to leave on Tuesday.

Among the passengers who stepped down from the plane at Lydda yesterday were Mr. A. Feinberg and Mr. Dewey Stone of the Institute's Board of Directors and Mrs. Stone, Mrs. Harold Goldenberg of Minneapolis Minn. Wife of one of the substantial contributors to the Institute: Mr. David Wahl. Executive Director of "Israel Speaks: and Mr. Louis Weintraub, New York attorney Mr. Gershon Agronsky, editor of The Palestine Post, who returned from his visit to the U.S. was on the plane as a guest to the Institute.

The seven-man crew was composed of Captain Maurice M. Kouffman in charge of the flight; Captain John Greenacre, of I'an American Airways; Captain Martin A. Ribakoff; Navigation Officer Howard Roeller; Flight Communications Officer Robert E. Graves of I'an American; Flight Engineer Robert Mueller, of I'an American; and Stewardess Marilyn Kouffman.

 

 




--------------------------------------------------------------------------------
 

 17 אוגוסט 1949
ישראל חוגגת בגאווה ושמחה (את הגעת ארונו של הרצל לישראל) Aviation 
                                           מאת מונטי ג'קובס
תל אביב, יום שלישי, -  היום אחר הצהריים, מעט לפני השעה שתיים, התקהלו שרי הקבינט וחברי כנסת ישראל  על מדרגות בניין הטרמינל  של  שדה  התעופה  לוד  צופים  בגאווה  על מטוס הסקיימסטר של אל  על  המחליק  בנחיתתו  על  המסלול  הראשי  של  שדה  התעופה והנושא בקרבו  את  ארונו  של  חוזה  המדינה  ואת  השם  "הרצל".  על  חרטומו.
היה שם  מתח  והתרגשות  ומוכרת  סנדויצ'ים  צ'כוסלובקית  צעירה  שכחה  לזמן  קצר  את תפקידה  יחד עם  שאר  עובדי   וצוות  שדה  התעופה  צבאה  על  המחסום  שמנע  מהקהל להתקרב למטוס.
" מאז שהייתי ילדה קטנה, שמעתי רבות על הרצל" אמרה הנערה,  "מעולם  לא  העליתי  על דעתי שאהיה  בישראל  ואזכה  לכך".  הצעירה  הגיעה  לישראל  מ  
BRNO  לפני  חודשיים.
הסקיימסטר של אל על עם שני דגלי הלאום מתנפנפים משני ציידי אף המטוס, הגיע  לעמדת החניה בשעה 2:00 בדיוק  כאשר ארבעה מטוסי קרב נוצצים  שליוו  אותו  עם  כניסתו  לשמי ישראל ליד חיפה, חולפים מעליו.
המטוס, שהמריא מוינה לפני 12 שעות בדיוק,. הטיסה מוינה הייתה טיסה  ללא  חניה  ואחד מהנוסעים שהגיע עם המטוס, אמר "הייתה זו טיסה יוצאת מן הכלל" והוא הוסיף, "הקברניט שלנו יודע את העבודה".
התנועה האווירית נעצרה
חמישה מטוסי נוסעים אזרחיים, שאחד מהם הגיע מבריטניה  לפני  כמה  שעות ,  התבקשו לפנות את הרחבה בחזית בית  הנתיבות. ונאסרה בשדה ובסביבתו  כול  תנועה  אווירת  עד שהארון ומלוויו עזבו את שדה התעופה.
מלבד מספר נוסעים יוצאים, חברי כנסת, מנהל הסוכנות היהודית  ועיתונאים,  אף  אחד  לא הורשה להיכנס לתחומי שדה התעופה. כוחות מתוגברים של משטרה וקציני צבא  עם  סרטי שרוול בצבע ירוק עם האותיות
H.O  Herzl Operation) ) הבטיחו ודאגו לסידורים  האחרונים לפני נחיתת המטוס..
בשעה   1:30, שלושה בכירים בסוכנות היהודית, האדונים, מאיר גרוסמן, ס. ז. שרגאי  וחיים גרינברג, הגיעו  וצפו ב 50 חיילים חמושים ברובים וחובשים כובעי פלדה שסיירו בין המבנים של שדה התעופה.  16  שוטרים  ישראלים  הסתדרו  בשתי  שורות  למשמר  כבוד.  במקום שנקבע מראש. אלונקה רחבה עטופה בכיסוי שחור הונחה על הקרקע.
גג בניין הטרמינל, המרפסות, והמדרגות של  בניין  הטרמינל  המו  עם  קהל  רב. עמדו  שם ממלא מקום הנשיא, ראש  הממשלה ,  הרמטכ"ל,  שרי  הקבינט,  חברי כנסת  וקציני   צבא גבוהים. ראש הממשלה דוד בן גוריון חבש כובע קש רחב שוליים  שהסתיר  כליל  את  שערו הכסוף וחלק מהכתבים תמהו מדוע הוא אינו נוכח..
כאלף אנשים צפו כיצד  קצין  התנועה  הראשי  מכוון  את  המטוס  לעמדה  שנקבעה.  לאחר שהמטוס עצר בעמדה, והודממו המנועים, ארבעת מטוטי הקרב חלפו מעל מטוס הסקימסטר בטיסת הצדעה נמוכה. על הקרקע, השוטרים הצליחו  בקושי  למנוע  מהעיתונאים  להתקרב למטוס. שישה אנשי אל על ועובדי השדה פנו לכוון  המטוס והביאו    את   המדרגות   לדלתו האחורית של המטוס.

הוכן לאתר – חנוך אפלמן


Israel Celebrates with Proud and Solemnity.jpg
Israel Celebrates with Proud and Solemnity 2.jpg

17 AUG 1949
Israel Celebrates with Proud and Solemnity                  Aviation
                                                 by Monty Jacoes

Tel Aviv, Tuesday. – Israel's cabinet and Knesset, massed on the steps of the terminal building at Lydda airport this afternoon,  watching  proudly, solemnly as the glittering  Skymaster ,  bearing  both  Herzl's  name  and remains,  swept   down   the   main    runway    shortly    after   2  o'clock.
They were tense, thrilled, but not  more  than  the  young  Czechoslovak sandwich wagon girl who temporarily abandoned  her  job  with  almost every others  member of the airport staff and dashed to  vantage  point.   
"Ever since I was a child, I've been told about  Herzl", she  said.  "I  never thought I'd be in Israel for this" She came two    months  ago  from  Brno.
The EL AL Skymaster with tween national flags  fluttering  from  its  nose, roared over the airfield dead on schedule at 2 o'clock with four gleaming I.A.F fighter planes weaving above it. The plane,  which  had  left  Vienna exactly 12 hours earlier, was intercepted by the fighter escort near Haifa. It flew nonstop and according to one of the passengers, without  a  hitch  " it was a perfect flight" he commented  "Our captain knew his job".
                                           Air Traffic Stopped
Five huge civilian passenger transports – one had   arrived  a  few  hours earlier from Britain – were moved to  clear  the  tarmac  in  front  of  the terminal  building.  No  air  traffic  was allowed  until  the  coffin  and  its cortege had left the airport.
Except for outgoing passengers and members of the Knesset, the Jewish agency executive and press, no one  was  allowed  to  enter  the  airport. Reinforced police guards were on duty, and army  officers,  wearing  red armbands with the words  "H.O. Operation Herzl"  in  green,  supervised the arrangements
At 1.30 three members of the Jewish  agency  Executive  - Messes,  Meir Grossman,  S.z. Shragai and  Haim Greenberg – arrived  and  watched   a section of 60 steel helmeted riflemen file  through  the  airport  building and, with 16 Israel policemen, form into a two lines guard of honor, at a pre-arranged spot, a board black-draped  stretcher  was  placed  on  the ground.
The roof, balconies, wind ows and steps of the shell-torn  building  were packed with people. On the steps stood the acting president , the prime minister,   the  chief  of  stuff,  the  cabinet ,  the  Knesset,  high  ranking officers   of  the  army,  and  government  officials.  Prime  minister  Ben Gurion's straw hat camouflaged his silver hair so completely  that some correspondents kept asking if he were present.
About a thousand people watched the Chief  Traffic Officer marshal the plane into position, and hardly had its propellers swung turn  stand  still when the fighter planes swept down in low level farewell  salute. While civil xxx police held back the press and the public, half a dozen El Al and airport officials walked to the plane and trundled the portable gangway into position.




----------------------------------------------------------------------------------------

מטוס אל על יטיס את נשיא המדינה – 3.4.1949

ניו-יורק. מטוס ה"סקיימסטר "של אל על יצא לטיסה בשבוע הבא כדי להביא את הנשיא וייצמן מישראל לניו יורק, לארוחת ערב שתיערך לכבודו באפריל. במטוס זה יגיעו ראשי מכון וייצמן למדע.

הנשיא וייצמן יגיע על-פי הזמנה אישית של נשיא ארה"ב – טרומן.

הוכן לאתר - לאה שוורצמן (בן עזר)

 EL AL PLANE TO PICK UP PRESIDENT-3.4.1949.jpg

 "EL AL" PLANE TO PICK UP PRESIDENT – 3 APR 1949

AVIATION Palestine Press correspondent

NEW YORK, Saturday. The "EL AL" Skymaster will leave here next week to bring President Weizmann to New York for the dinner in his honour on April 23rd.

Aboard the plane will be the American heads of the Weizmann Institute. Mr. Abraham Feinberg and Mr. Dewey Stone and……….tative of the  Israel Embassy.

These ………….. will bring a personal message from President Truman inviting Dr. Weizmann to Washington during his American visit to place of their previous scheduled meeting at the Weizmann dinner.

 

 ​




 --------------------------------------------------------------------------------------------

 

23 דצמבר 1949                                                       
מטוס ראשון של אל על מגיע ללונדון
לונדון, יום שלישי (רויטר)
מטוס סקיימסטר של אל על חברת התעופה של ישראל, נחת היום בשדה התעופה של לונדון          
בטיסה  הסדירה  הראשונה  משדה  התעופה  לוד.  את המטוס קיבלו הממונה על האירועים הישראלי מר קידרון  ומר  ג'ון  דלביאק  שייצג  את  שר  התחבורה  הבריטי  לורד  פקאנהם.
המטוס הוטס על ידי צוות אמריקאי, 36 נוסעים ביניהם 11 שהיו מתוכננים לרדת בפריס אבל
הגיעו ללונדון בגלל מזג אוויר גרוע בבירה הצרפתית.
אל על תפעיל טיסה שבועית ללונדון.

הוכן לאתר – חנוך אפלמן

 טיסה ראשונה ללונדון 23.12.1949.jpg

23 DEC 1949
First EL AL plane Arrived in London
LONDON, Thursday (Reuter
A Skymaster of EL AL  the Israeli air line  landed  at  London   airport
 today on its first scheduled flight from Lydda.  The  plane  was  met                                           by the Israel Charge d'Affaires, Mr. Kidron,  And  by  air  marshal  sir                                       John  Dalbiae,  representing  the   minister   of   civil   aviation,   lord                                      Pakenhain.
Piloted by the American crew, the Skymaster carried 36 passengers,                                                                           11  of  whom  had  been  due  to  land  at  Paris   but   were  flow  to                                                London because of bad weather condition over  the  France  capital.
EL AL its to operate a weekly service to LONDON.

 

 ​



-----------------------------------------------------------------------------------------

 

17 נובמבר 1949
זכויות נחיתה לחברת S.A.S בישראל
מר  Phillpsen אמר שלחברת אל על יש שם טוב  ותחת  הסכמה בין  לאומית  תקבל  זכויות נחיתה אם וכאשר חברת  S.A.S  תקבל זכויות נחיתה בישראל.
בזמן שהותו בישראל, מר 
Phillipsen  יקיים מגעים עם המחלקה לתעופה אזרחית ומשרדים אחרים בממשלה  בקשר  לאפשרות  לקבל זכויות  נחיתה (בישראל) להובלת  נוסעים,  דואר ומטענים.

הוכן לאתר – חנוך אפלמן

S.A.S  and El Al  17.11.49.jpg

17 NOV 1949
Landing rights to S.A.S
EL AL, the Israel state  airline, had  a  good  name, Mr. Philipsen   commented,  and would under international  agreement, have  reciprocal  rights if S.A.S began  flying into Israel.
During his stay here Mr. Philipsen will be in touch with department of civil aviation and other  Government   offices in  connection with the  possible  establishment of passenger, mail and freight services.

 



-------------------------------------------------------------------------------

הבטחת החברה הבלגית שאל על תתקבל בברכה בבלגיה – 5 ביולי 1949

נציג סבנה הבטיח שאל על תתקבל בברכה בבלגיה, בדיוק כפי שסבנה התקבלה בישראל.עוד אמר, כי מטוס 

אל על הפותח את הקו מארה"ב לישראל יעצור בבריסל בדרכו ללוד תוך מספר ימים.מטוס הסקיימאסטר טס 

מבריסל לאתונה ב-6 שעות, ולאחר נחיתת ביניים של שעה טס ללוד במשך 3 וחצי שעות.הטייס הראשי מסר כי 

הטיסה, שעל סיפונה היו 34 נוסעים וכמות של מטען, הייתה חלקה, והמטוס ימריא לבריסל מחר.נציג מכירות של

סבנה שגם הגיע בטיסה זו, מסר שמתקיים עכשיו מו"מ ביניהם לבין ארגונים יהודיים, להטיס לישראל עולים 

חדשים מאנגליה, גרמניה וצרפת. הם יועברו לבלגיה ומשם יוטסו ע"י סבנה לישראל.מנהל תעופה אזרחית בירך את 

חידוש טיסות סבנה לישראל, ואמר כי הוא מקווה שמטוסים ישראלים יטוסו לכל העולם, אך גם שמח לראות 

מטוסים אזרחיים של ארצות אחרות נוחתים בלוד. נציג סבנה ציין את שמחתם לחידוש טיסות סבנה לישראל.

הכינה לאתר - לאה שוורצמן (בן עזר)

Belgian airlines gets welcome.jpg

 

 

  

BELGIAN AIRLINES GETS WELCOME – AVIATION –  5 JUL 1949

"EL AL" Plane to Make U.S. Flight

LYDDA, Monday – Belgium would gladly give Israel's  "EL AL" Airline as warm a welcome as Sabena had received here, said Mr. Paul Stouffs, the Deputy Commercial Manager of the Belgian Company, when he stepped off the Skymaster inauguration the Company's Brussels-Athens-Lydda service this morning.

He repeated that the EL AL plane opening up the America-Israel flights would stop at Brussels on its way here in a few days.

The Skymasters did the Brussels-Athens hop in six hours, and an hour's stop-over, and then flew to Lydda in three and a half hours.

"It was as smooth flying as you could wish for, grey haired Joe Van Ackers, the company's chief pilot on the Africa-Asia runs, told me. He said that the plane had carried 34 passengers and a quantity of service freight, part of the equipment necessary for servicing the machines at Lydda. The plane leaves for Brussels tomorrow (Tuesday) morning, and the second flight will arrive here on Wednesday, returning on Thursday.

The Chief Pilot, who had flown into Palestine last year, has been flying with Sabena for 25 of his 26 years.

Airborne Immigration

Mr. A.P. Cliquet, the Sales Promotion Manager, who also arrived on the plane, said that the company was now negotiating with Jewish organizations to fly immigrants from England, Germany and France to Israel. They would be ferried to Belgium and then flown out by Sabena.

Mr. Uri Michaeli, Director of Civil Aviation, welcoming Sabena's return, said he hoped that Israel planes would fly throughout the world, but he was glad to see the civil airlines of other nations landing here. Mr. Stouffs, who spoke in English, recalled that Sabena had begun flying to Lydda last April, but had to withdraw within a few weeks.

He spoke in Hebrew and express his company's pleasure at returning to Israel.

 

 

 

 ​




----------------------------------------------------------------------------------

 

אל על מבצעת טיסה ראשונה מארה"ב

הטיסה הראשונה של אל על מניו יורק לישראל נחתה כאן הבוקר ב-11:30. על מטוס הסקיימאסטר בצבע כסוף בוהק, נכתבו המילים "אל על" "חברת התעופה הלאומית של ישראל" בעברית ובאנגלית וזנבו נצבע בצבעי ישראל.

אנשי צוות המטוס שהתקבלו בברכה ע"י מנהלי השדה ובכירים מאל על, לבשו מדים בצבע חקי וסמל של מגן דוד על הכובע. המטוס המריא מניו יורק, נחת בפריס ביום ששי וטס הבוקר בטיסה ישירה מפריס ללוד.

הכינה לאתר - לאה שוורצמן (בן עזר)


 EL AL MAKES FIRST FLIGHT FROM US.jpg

 

EL AL MAKES FIRST FLIGHT FROM U.S. – AVIATION – 5 JUL 1949

LYDDA. Sunday – the first EL AL airliner to complete the New-York-Israel flight touched down here at 11:30 this morning.

The plane, a gleaming silver Skymaster, had the words "EL AL" and "The Israel National Aviation Company" painted on it in Hebrew and English and the Israel colours on the tail.

Dressed in khaki, the crew wore the Magen David as a cap …….  They were welcomed by Mr. Uri Michaeli, Director of Civil Aviation, Mr. E. Zur, Manager of Lydda Airport, the Officer Commanding the Israel Air Force and officials of the company.

The plane landed in Paris from New York on Friday and flew non-stop from Paris to Lydda this morning.

 

 ------------------------------------------------------------------------------------



אל על מרחיבה את טיסותיה לאירופה  19.12.1949
מחר תצא הודעה רשמית על הרחבת יעדי אל על לאירופה. טיסות שבועיות  מלוד  לפריס, לונדון, ציריך ורומא. טיסות לפריס מתקיימות כבר מזה כמה שבועות. בהתאם להסכם עם חברות זרות, נוסעים יוכלו לרכוש כרטיסים  במשרדי אל על לטיסות לניו יורק,  וינה,  מינכן ופראג. לציון המאורע יערך בשדה התעופה לוד טקס  מיוחד  אליו  יוזמנו   מכובדים  וחברי ממשלה. למחרת בבוקר יוזמנו כתבי עיתונות לטיסה בשמי הארץ באחד  ממטוסי  החברה בעל ארבעה מנועים "סקיימסטר".
PTA מדווחת מלונדון על טיסת  בכורה  של  אל על  ללונדון  שתנחת  בשבוע  הבא  בשדה התעופה "היתרו". שם תערך מסיבה , אליה יוזמנו בכירים מנציגות אל על  בלונדון  ונציגים ממשרד התעופה הבריטי.  

הכין לאתר - חנוך אפלמן
אל על מרחיבה את טיסותיה באירופה.jpg

EL AL Expands Europe Flights    19.12.1949
Tel Aviv
Saturday.  -   The EL AL Company  is tomorrow  officially   inaugurating  its  regular weekly air services from Lydda to Paris,  London,  Zurich   and   Rome.  The service to Paris  has already been in operation for some time.
Under  the   terms   of   agreement   between   the   Israel  company  and   foreign   airlines,  passengers will now be able to obtain  at  the company's offices  direct  bookings  to   New York,  Vienna, Munich and Prague.
To mark the official opening, a special ceremony will be held at Lydda  Airport at 3 o' clock tomorrow afternoon which will be attended by members of the government.    Tomorrow  morning  newspapermen are  to  be  taken  on  a  special    flight  over Israel  in one of the company's four engine Skymaster planes.
PTA reports  from  London  that  the  first  Israel  plane  is  expected at  Heathrow     airport next week, after taking off from Lydda airport on Wednesday, a  party  will be arranged at  the  airport  for  members  of  the  Israel  Legation  in  London   and  representatives  of  the British Ministry for Civil Aviation.                 


------------------------------------------------------------------------------------

הכין לאתר חנוך אפלמן

 

23 דצמבר 1949                      

מטוס ראשון של אל על מגיע ללונדון
לונדון, יום שלישי (רויטר)
מטוס סקיימסטר של אל על חברת התעופה של ישראל, נחת היום בשדה התעופה של לונדון          
בטיסה  הסדירה  הראשונה  משדה  התעופה  לוד.  את המטוס קיבלו הממונה על האירועים הישראלי מר קידרון  ומר  ג'ון  דלביאק  שייצג  את  שר  התחבורה  הבריטי  לורד  פקאנהם.
המטוס הוטס על ידי צוות אמריקאי, 36 נוסעים ביניהם 11 שהיו מתוכננים לרדת בפריס אבל
הגיעו ללונדון בגלל מזג אוויר גרוע בבירה הצרפתית.
אל על תפעיל טיסה שבועית ללונדון.

 

טיסה ראשונה ללונדון 23.12.1949.jpg

 

First EL AL plane Arrived in London
LONDON, Thursday (Reuter
A Skymaster of EL AL  the Israeli air line  landed  at  London   airport
 today on its first scheduled flight from Lydda.  The  plane  was  met                          by the Israel Charge d'Affaires, Mr. Kidron,  And  by  air  marshal  sir                      John  Dalbiae,  representing  the   minister   of   civil   aviation,   lord                        Pakenhain.
Piloted by the American crew, the Skymaster carried 36 passengers,                      11  of  whom  had  been  due  to  land  at  Paris   but   were  flow  to                     London because of bad weather condition over  the  France  capital.
EL AL its to operate a weekly service to LONDON.

23 DEC 1949 

 




------------------------------------------------------------------------------------
הכין לאתר חנוך אפלמן

19.12.1949
מכונאים מתאמנים בארצות הברית
ניו יורק, יום ראשון (
AP)
ארבעים   ושניים    סטודנטים     מכונאים
ישראלים  הגיעו  היום   לשדה    התעופה
הבין לאומי  של  ניו  יורק  לשנת   לימודים
במכון לימוד של טכנאות  מטוסים בטוסלה
אוקלהומה.
הסטודנטים ילמדו "בספרטן סקול לטכנאות מטוסים" בטוסלה.
דובר הקרקע אמר...
(חסרה שורה)

מכונאים ישראלים מתאמנים בארצות הברית.jpg

19 dec 1949
Mechanics Get U.S Training
New York, Sunday (AP) forty  two                                                                           Israel students  mechanics
arrived at New York international
airport today for a year's training
at  an  aviation   school   at   Tulsa,
Oklahoma.
The   students   will   attend    the                                                                           "Spartan  school  of  Aeronautics"                                                                          at Tulsa.

A spokesman on the ground  said.

-------------------------------------------------------------------------------------
הכין לאתר חנוך אפלמן

03 מרץ 1949
אישור רכישת מטוס לנשיא
וושינגטון, יום רבעי.
(
PTA) משרד החוץ הכריז היום שהוא אישר למדינת  ישראל  לרכוש  מטוס  נוסעים  בעל  ארבעה מנועים לשימושו של הנשיא חיים וויצמן לטיסתו לארצות הברית באפריל.  הנשיא אישר שהמטוס יעמוד לרשותו האישי ושלמדינת ישראל אין כיום  מטוס  בעל  גודל  וטווח מתאים לביצוע הטיסה.
דובר שגרירות ישראל אמר שמדובר ברכישת מטוס מדגם
C54  (הדגם  הצבאי  של    DC4 סקיימסטר) שיימסר לישראל רק אחרי אישור מארצות הברית הואיל והאמברגו על מכירת אמצעי לחימה לישראל עדיין בתוקף.
אישור זה הוא הראשון שניתן לישראל לרכישת מטוס.

לאחר טיסת  הנשיא,  המטוס  יעבור  לשימושה  של  ממשלת  ישראל,  לחברת  התעופה הישראלית אל על. 

 

permit purchase of plane.jpg


Permit Purchase of plane for  president
Washington, Wednesday   03 mar 1949
(PTA) The U.S state Department announced today that  it  had  given  permission  for Israel to purchase a four engine transport plane for president Weizmann's use on his trip to New York in April.
President Weizmann certified that the plane was for his personal use and that  Israel now had no aircraft of that range or size,
An Israel Embassy  spokesman here said that negotiations were now  under  way  for the  purchase  of  a  used  C54  which  would  not  be  transferred  or  resold  without  permission owing to the Middle East arm embargo, which is still in force,
The purchase authority is the first granted to Israel here for aircraft.
After president Weizmann's trip,  the plane  will  be  used  by  the  Israel  government
airline, the EL AL Aviation Company.


 ---------------------------------------------------------------------------------------- 

הכינה לאתר לאה שוורצמן (בן עזר) 


ארוחות בזמן הטיסה – 19.12.1949

 

בטיסת אל על היום הוגשו לנוסעים ארוחות סטנדרטיות כשרות, שכללו גפילטה פיש, הודו צלוי, סלט וצ'יפס. צוות הטיסה כלל הפעם 8 אנשים.  ביניהם 2 דיילות אטרקטיביות, יוצאות חיל האוויר, המשרתות בחברה 5 חודשים, מאז החלו הטיסות לאירופה. צוות הטיסה כלל טייסים מארצות שונות, בעיקר מארה"ב גם מדרום אפריקה ובריטניה. אחדים מהם שירתו בחיל האוויר טרם הצטרפותם לאל על.

טייסים בעלי משפחות מתגוררים בדירות שאל על רכשה בבת-ים. כולם מדברים בשבחם של אנשי צוות הקרקע המקומיים, המקבלים הדרכה ברמה גבוהה כדי לתת שירותי תחזוקה גם לאל על וגם לחברות הזרות הנוחתות בנמל לוד.

העיתונאים שהיו בטיסה לוו ע"י ד"ר אריה פינקוס – המנכל הכללי של אל על, וד"ר אברהם ריבקינד, אחד ממנהליה הבכירים של אל על.                                        

  

קובץ 2.jpg

MEAL ON BOARD – AVIATION – 19 DEC 1949

Today's passengers were given the standard meal provided on EL AL planes – 

gefilte fish, roast turkey with salad and chips, cake, fruit salad and a bottle of 

Carmel Hock. All meals served on the Israel National Airline are, of course, kasher. The flight crew on               this trip were Captain Richard Waring, First Officer A. Eighorn,   Flight Engineer H. Borenstein,  Radio Operator  Irvin Schindler, two stewardesses, Miss Miriam Gold and   Miss Carmela Moyal, and two stewards, Joseph Korngoard and Zvi Kweller.

On normal runs to Europe the 44-seater Skymasters carry a flight crew of five, a steward and a stewardess.

The two attractive young air hostesses no longer bother to remember exactly how many trips the have made in the Company's planes. Their log-books would tell them the exact figure, but both think it is more than 30 flights. Miss Gold, who before joining EL AL served with the Israel Air Force, and Miss Moyal, a fourth-generation Sabra, whose nickname in the Israel Artillery with which she served, was the "Little Bombshell, have both been with the Company since it started flights to Europe five months ago.

The crew members of EL AL are from many countries, mostly from the U.S., with some also from South Africa, Britain and one from Sweden. Some served with the Israel Air Force before taking up their present civil jobs.

The married man  live with their families in a block of flats recently bought by the EL AL Company for crew members at Bat Yam. All speak highly of their employers and of the local ground crews which are being trained to take over and execute first-class maintenance jobs for the local Company, as well as for foreign companies using Lydda Airport.

The  press  party today  was accompanied  on  the  flight  by  Mr. Arye Pinkus, Managing Director of EL AL, and Dr. Avraham Rivkind, one of the Company's managers.

 ​


-------------------------------------------------------------------------------------
הכינה לאתר לאה שוורצמן (בן עזר) ​



                      CALL OF THE AIR -  AVIATION – 20 DEC 1949

 

          בטקס בנמל לוד ביום ראשון, יכלה אל על לרשום לעצמה התקדמות מרשימה מאז ימי "אוירון"

          חברת התעופה היהודית הראשונה תחת ממשלת המנדט. למרבה הצער נעדרו מהטקס שניים מחלוצי 

          התעופה בישראל – דוב הוז ופנחס רוטנברג, אשר לא זכו לצפות בהתפתחות משמעותית של התעופה בישראל.

         בעוד שהתעופה היהודית סבלה תחת שלטון המנדט, ישראל הרוויחה בכך שמצאה את עצמה 

         מצויידת בשדות תעופה מרכזיים, בבנייני מינהלה, וביכולת לטפל בתנועה גדולה, בממוצע כ-500 

         נוסעים ביום בעונת שיא באוקטובר.

         טיסות אל על השבועיות לאיטליה, שוויץ, צרפת ובריטניה יעלו את הקו על המפה הבינלאומית, 

         וברור שהסטנדרטים הקפדניים של בטיחות ושירות לא יהיו נמוכים יותר מאלה שניתנים בחברות ותיקות.

         ללא ספק, ההתרחבות של ציוד הינה בלתי נמנעת, שכן רק נס יכול לשמור על לוח הזמנים החורפי של אל על, 

          כל עוד ברשותה רק 2 מטוסים גדולים לביצוע הטיסות .

         נעשים מאמצים לצמצום הוצאות ועמידה במסגרת תקציבית. זה יחשב כהישג, מאחר שרוב חברות 

          התעופה הגדולות טסות בהפסדים ומסובסדות ע"י ממשלותיהם.

         התנועה באוויר הולכת ומתפתחת ונראה שהחברה תקבל עזרה על מנת להתרחב. מה עוד שהטסה 

          באוויר תשמש גם להבאת עולים ארצה.

         בעתיד יש לקחת בחשבון שבמקרה של מצב חרום בישראל, לא רק שיהיו לאל על המטוסים הדרושים 

          אלא גם צוותי עובדים מיומנים וזמינים.

         עד כמה שהטייסים הזרים מתקבלים כאן בברכה, יש לקחת בחשבון שבזמן מלחמה בישראל הם 

         יידרשו לחזור ע"י ממשלותיהם. למרות שניתן יהיה להעסיקם כאן במשך שנים רבות, יש להכשיר במקביל 

         את הישראלים בכל ענפי העבודה של החברה.

         מועצת התעופה שמתכנסת הערב, תדון לא רק בבעיות פיננסיות וכח אדם, במגמה לעודד את הדור 

          הצעיר להשתלב בתעופה ישראלית, אלא גם יקצו משאבים להדרכת אזרחים, ולבניית בתי מלאכה לתיקון מטוסים.

 
call of the air-picture.jpg
 

CALL OF THE AIR -  AVIATION – 20 DEC 1949

It is a far cry from the days of "Aviron", the first Jewish airline under the Mandate, 

to the solid progress that EL AL was able to record at the ceremony at Lydda on 

Sunday.

Two men were missing on this occasion who had been the pioneers of Jewish 

aviation, and neither of whom survived to see its progress this far, Dov Hos, and 

Pinhas Rutenberg, whose brother, Mr. Abraham Rutenberg, is the Chairman of the

EL AL Company.

While Jewish flying suffered under the Mandatory in the sacred name of parity, 

Israel profited by finding itself equipped with a central airfield and 

administrative buildings able to deal smoothly with a large volume of traffic 

which reached an average of more than 500 passengers a day during the peak 

month of October.

Weekly EL AL flights to Italy, Switzerland, France and Britain will put the line 

on the international map, and already there is nothing makeshift about flights 

and services, for the scrupulous standards of safety and service of the older 

companies are being most carefully observed.

Without a doubt, expansion is the next need, for only a miracle could maintain the 

EL AL's promised winter schedule with no more than two large planes in 

operation. It appears that up the present, every effort has been made to 

achieve economical operation, and administrative staff and expenses have been 

kept down to a minimum, and the company itself hopes that it will be able to

work without a subvention owing to its choice of favorable runs.

This would be a rare achievement, as most of the large aviation companies fly at 

a loss and are subsidized by their governments, either directly or by generous 

postal contracts. With air traffic becoming increasingly the choice for all 

first-class passengers and goods, it would seem as though assistance should be 

given to the company to expand, and more so as the air route is being increasingly 

used for immigration as well, and hard currency could be saved by extending 

EL AL's operations. At the same time care will have to be taken that in any 

future emergency Israel has not only the planes but the men needed for the

entire service, if necessary.

Welcome as are the present highly qualified non Israeli pilots, it must be 

remembered that under war conditions their own government might not permit 

them to continue at work. There will be room for them for many years to come, but 

at the same time Israelis must be trained for all branches of the company's work.

Part of the answer to the double problem of finance and man-power may lie 

with the Aviation Council, which is meeting in Tel Aviv this evening. The council 

aims not only at making Israel's youth air-minded, but has performed such 

practical services as supplying an air ambulance for the Army, and it is 

sponsoring air training for civilians, and the building of proper workshops for the 

repair of planes and the building of gliders. It is also endeavoring to  ………. the 

public that while the government aids flying through its departments of 

Defense, Communications and Education, the people themselves must learn to 

make the air their third element, and take an active part in the building of Israel 

aviation.

 

 

 


----------------------------------------------------------------------------------------
                                          הכינה לאתר לאה שוורצמן (בן עזר) ​


פיקוח ממשלתי – 1 בדצמבר 1949

         מר רמז בדעה, כי אל על חייבת להרחיב את היקפה ולטוס לאמריקה, שזהו יעד מאד רווחי לתנועת ישראלים. 

         לדבריו, אל על היא חברה ציבורית, כאשר הממשלה מחזיקה במניות השליטה. הון פרטי יכול היה ואף הוזמן להצטרף                לחברה.

         ההסתדרות השקיעה בחברה 150 אלף ל"י, אמר השר. הוא נדהם מתלונתו של חבר חרות, מר ח. לנדאו, 

         שהשירות היה בלתי מנומס.

 

פיקוח ממשלתי.JPG

GOVERNMENT CONTROL – AVIATION – 1 DEC 1949

EL AL, the State-controlled Airline, must extend its scope to reach America, 

whence so much Israel traffic is coming. Mr. Remez thought. 

He said that EL AL was a public company, with the Government holding the 

controlling shares. Private capital could and was indeed invited to join the enterprise.

The Histadrut had invested IL150,000 in the Company, which was getting a good 

name, the Minister said. He was astonished at a complaint by a Herut member, 

Mr. H. Landau, that the service was impolite.

 



--------------------------------------------------------------------------------
הכינה לאתר לאה שוורצמן (בן עזר) ​


18 JAN 1949​

בהתאם לעיתון "גזט", נרשמו 9 חברות חדשות המחזיקות במניות מאושרות בסכום כולל של 1,510,100 לירות ישראליות. ביניהן נכללת "אל על חברת התעופה לישראל בע"מ", בשיתוף עם מפעלי "עסיס והאחים בז'רנו", הידועים בייצור סיגריות ושימורים של מיצי פירות.


new companies.JPG

NEW COMPANIES  -  18 JAN 1949

New companies registered according to the current Gazette have an aggregate authorized share capital of IL 1,510.100.

The nine companies include "EL-AL" Israel Aviation Co. Ltd with share capital of IL 1 m. and Enterprises of Assis and Bejerano Brothers Ltd. with IL300,000. The latter is a holding company for the well-known cigarette and fruit preserve and fruit juice enterprises of Messrs Bejerano.







​​​ם