לקט קטעי עתונות מראשית שנותיה של החברה.

כשהמקור המובא הנו בשפה האנגלית אנו נפתח בתקציר קצר בעברית ולאחריו יוצג המקור. 

במידה ואיכות המקור מקשה על קריאתו תוצג לאחריו הדפסתו.

לקט זה מובא באדיבות חברי צוות ארכיון מורשת 
חנוך אפלמן ולאה שוורצמן (בן עזר) 

 


----------------------------------------------------------------------

ארקיע (תל אביב)
הוקמה במרץ 1950 בבעלות משותפת של אל על, חברת התעופה הלאומית של ישראל וההסתדרות, הפדרציה הכללית של תנועת העבודה הישראלית.
ארקיע הוקמה לשרת את היעדים הפנימיים של מדינת ישראל. בהווה, היא מפעילה טיסה יומית מתל אביב לאילת.
צי המטוסים כולל שני מטוסי קומנדו ושני נורסמנים.

הכין לאתר – חנוך אפלמן​

Arkia.jpg

----------------------------------------------------------------------

27 פברואר 1950
לוד – אילת - לוד,  12 לירות ישראליות
אזרחים שיטוסו לאילת וחזרה ישלמו 12 לירות ישראליות כאשר אל על תפתח השבוע את הקו לאילת. עובדי מדינה ישלמו רק 8 לירות ישראליות. כך פורסם אתמול.
קבוצה של עיתונאים תצטרף מחר לטיסת הבכורה לאילת.
אנשים שירצו לטייל בנגב, כולל אלה הטסים לאילת, יהיו חייבים לקבל אישור מיושב הראש של המועצה לפיתוח הנגב במשרד ראש הממשלה, רחוב 5 ב' בקרייה. האישורים נחוצים הואיל וכול שטח הנגב הוא עדיין תחת שליטה צבאית.
קבוצות מטיילים יהיו חייבים להצטייד בכול הדרוש לשהייה בשטח כולל מפות.
חברת אל על תספק את כול המידע לנוסעיה המתכננים טיולי שטח.

הכין לאתר – חנוך אפלמן​

Lydda - Elath IL 12 Return.jpg

27 FEB 1950
LYDDA – ELATH IL,12 RETURN
Civilians flying to Elath will pay IL,12 return when the EL AL service goes into operation this week. Government employees on duty will pay IL,8, it was announced yesterday. A party of journalists will join the inaugural flight tomorrow from Lydda.
Person wishing to tour the Negev, including plane trips to Elath , must first receive  permission from the chairman of the Negev development  committee  at the prime minister's office, 5 rechov bet Ha'Kirya. Permits are necessary  once the whole area is under military control.
Touring groups must supply full particulars of their  programs together with maps.  EL AL details for its passengers.



 ---------------------------------------------------------------------------------------------

אל על קונה 5 מטוסי טרנספורט קומנדו – 26.1.1950

מנכ"ל אל על מסר כי נרכשו חמישה מטוסים דו מנועי מסוג קרטיס קומנדו, אשר יגיעו הלילה בנתיבים בינלאומיים ויטוסו לאילת-תל אביב-חיפה.

אל על חתמה על הסכמים עם רוב חברות התעופה הבינלאומיות, כך שתוכל להטיס נוסעים לכל מקום בעולם. יש לאל על כרגע משרדים בניו-יורק, לונדון, פריס, רומא וציריך.

נמסר כי טיסת המטען הראשונה לאירופה אמורה לצאת מחר משדה תעופה לוד.

 הכינה לאתר - לאה שוורצמן (בן עזר)​


EL AL BUYS FIVE TRANSPORT PLANES - 26.1.1950.jpg

EL AL BUYS FIVE TRANSPORT PLANES - AVIATION 26 JAN 1950     

TEL AVIV, Wednesday. – Five twin-engined Curtis Commando transport planes have been acquired by EL AL, national airlines. The planes will arrive tonight on international routes, and will fly the proposed Elath-Tel-Aviv-Haifa run, according to Mr. Louis Pincus, the Managing Director of EL AL.

EL AL has concluded agreements with the major international air carriers so that it can transport passengers to any part of the world. The Company now has offices in New-York, London, Paris, Rome and Zurich.

It was understood that the first freight flight to Europe is due to leave Lydda Airport tomorrow.


 

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------

מכונאי מטוסים אמריקאים מצטרפים לצוות אל על – 11.7.1950

16 מכונאי מטוסים בכירים הגיעו ארצה מארה"ב, כדי להצטרף לצוות התחזוקה על קרקע שמספרו הולך וגדל, הנותן שירותי תחזוקה ל-8 מתוך 11 חברות תעופה (כולל אל על) המבצעות טיסות מנמל תעופה לוד.

מרבית המכונאים של אל על הינם ישראלים, אך בעלי המיומנות הגבוהה יותר, הם כמעט כולם אמריקאים. 3 משמרות של 50 מכונאים מתחזקים את המטוסים במשך היום והלילה. בין 16 המכונאים שהגיעו היום, ישנם בעלי ניסיון בתחזוקה של מטוס הקונסטליישן, שאל על מצפה לקבל שניים כאלה בחודשים הקרובים.

 הכינה לאתר - לאה שוורצמן (בן עזר)

 

 ​מכונאי מטוסים אמריקאים מצטרפים לצוות אל על - 11.7 (1).jpg

 

U.S. FLIGHT MECHANICS JOIN EL AL STAFF – 11.7.1950

TEL AVIV, Monday – Sixteen top flight mechanics arrived here from the U.S. to join EL AL's expanding ground maintenance staff, which at present is servicing and maintaining eight of the 11 main air companies (including EL AL) operating out of Lydda.

Most of EL AL's mechanics are Israelis, but the highly skilled ones are nearly all Americans. Three shifts of 50 men are maintained throughout the day and night. Among the 16 who arrived today are men experienced in the maintenance of           Constellation type aircraft, two of which EL AL expects to obtain within the coming months.

 


----------------------------------------------------------------------

אל על מארגנת טיסות מיוחדות לטיולים לארה"ב – 20.1.1950

אל על וטי.וו.איי פירסמו הצעה משותפת לטיולים מיוחדים בדרך האוויר מישראל לאמריקה ובחזרה במחירים מוזלים.

נציג המכירות של טי.וו.איי הודיע שבאמצעות הסדר זה, יוכלו נוסעים להשתמש באל על עד פריס ואת ההמשך יטוסו בטי.וו.איי.

עוד אמר כי, טי.וו.איי השיקה קמפיין חדש בכל העולם ל"ביקור בישראל". אחת מהארצות הראשונות שנענו לקמפיין זה הייתה פורטוגל.

הכינה לאתר - לאה שוורצמן (בן עזר)

 

AIRLINES ARRANGE EXCURSION FLIGHTS-20.1.1950.jpg

 

AIRLINES ARRANGE EXCURSION FLIGHTS -20  JAN 1950     

TEL AVIV, Thursday . – Arrangements have been made by EL AL and TWA whereby the two companies offer a special air excursion from Israel to America and back at a reduced fare.

Mr. G.R. Thornton, the T.W.A. general sales manager for Europe, said here:

"By our arrangement, passengers can use EL AL to Paris and then take the rest of the trip with us.

On a ………………….. the company's offices in the area, Mr. Thornton said that the company was carrying out a new "visit Israel" campaign throughout the world. One of the first responses had been from Portugal, from which at least one plane-load of visitors would come on a tour.

 

 

 ​  




 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

08.02.1950                                                                                                         
יפתח קו מלוד לאילת וחזרה
תל אביב, שבת – ביום שלישי הקרוב יפתח קו טיסות נוסעים רגילים. הקו יופעל על ידי      אל על בחסות משרד ראש הממשלה  לפיתוח  הנגב. הטיסות  יבוצעו  במטוס   דקוטה   ובמטוסי  קומנדו.
פרטים על לוח הזמנים והמחירים עדיין לא סוכמו סופית אבל עקרונית סוכם  על  טיסה     יומית אחת מלוד לאילת וחזרה.

הכין לאתר – חנך אפלמן


פתיחת קו טיסות לוד אילת.jpg 
 

08 FEB 1950
LYDDA – ELATH  AIR SERVICE TO BEGIN
Tel Aviv, Saturday. – Regular flights from Lydda to Elath will start next Tuesday. The line will be operated by EL AL for the Negev Development  Committee  of  the  Prim Minister's Office. Dakota and Commando will be used on the trip.

Final details of the regular schedule and the price to be charged have not  yet  been worked out.  At  first, one plane a day will fly from Lydda to Elath and return.​ 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

16 פברואר 1950
המטוס החדש של אל על ממריא מניו יורק
ניו יורק, יום חמישי – מטוס DC-4  שיחליף את המטוס "הרצל" חסר המזל, מתוכנן להמריא מניו יורק הלילה או למחרת בבוקר, תלוי במצב הערפל. הוא מתוכנן להגיע ללוד ביום שבת או ביום ראשון.

הכין לאתר - חנוך אפלמן

 EL AL'S new plane leaving New York.jpg

16 FEB 1950
EL AL'S NEW PLANE LEANING NEW YORK

New York, Thursday – The EL AL DC-4 replacing the fated "Herzl" will leave New York tonight or tomorrow on when the fog lifts.  It  will  arrived  in  lydda  on  Saturday  or Sunday.​ 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

15 פברואר 1950
אל על חוכרת מטוס שני
תל אביב, יום שלישי, - סקיימסטר נוסף שיחליף את מטוס אל על  "הרצל"  שהתרסק  לפני יותר משבוע, יגיע הנה עוד מספר ימים. המטוס נחכר מחברה אמריקאית.
חקירת ההתרסקות של המטוס "הרצל" נמשכת היום. הועדה מתכנסת כול יום למשך ארבע שעות, מצפה לסיים את החקירה תוך שבועיים.

הכין לאתר - חנוך אפלמן



EL AL lLeases second airplane.jpg
15 FEB 1950

El AL LEASES SECOND PLANE
Tel Aviv, Tuesday, - A new Skymastr to replace EL AL "Herzl" which crashed last week will arrive here within next few days. It is understood that the plane  is  being  leased from an American Air line .
The inquiry into the "Herzl"  crash  continued  today.  The  committee  which  sits  for four hours daily, is expected to conclude its sessions within two weeks. 



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


חקירת התרסקות מטוס הרצל – פברואר 1950

שר התקשורת מינה ועדת חקירה להתרסקות מטוס נוסעים של אל על בשדה תעופה לוד.

הודות להחלטה מהירה של הקברניט נצלו חיי 46 נוסעים ושבעה אנשי צוות. מלבד מעט שריטות וחבלות קלות, הנוסעים הצליחו להימלט מהמטוס שהתרסק על המסלול בזמן ההמראה. להבות כמעט הרסו את המטוס "תאודור הרצל", אשר הביא את עצמותיו של הרצל מוינה לישראל בחודש אוגוסט האחרון.

בין נוסעי המטוס היו אישים ממשרד התקשורת, ומנהל אל על, אשר היו בדרכם לרומא כדי לדון עם השלטונות האיטלקים בנושא תנועה לישראל. מנהל אל על, שהיה האחרון לנטוש את המטוס דרך יציאת  החירום מסר לכתבים, שהמטוס היה אמור להמריא הבוקר לרומא ופריס, אך עוכב בגלל מזג האוויר.

קבוצת עובדים ניקתה את השלג מכנפי המטוס ובשעה 12:00 נבדק המסלול והמטוס הורשה להמריא. (חסר כי הצילום לא ברור) החלו בהמראה אך הקברניט לא יכול היה לעצור את המטוס על המסלול. הסקיימאסטר שכבר נסק לגובה של 20 רגל  סטה שמאלה ונחת 75 יארד מהמסלול, שם עלה באש. מנהל אל על מסר שלא הייתה כל פניקה. 3 דיילים, 2 מהם נשים, שמרו על קור רוח ועזרו לנוסעים להגיע למבטחים.

מנהל אל על הסביר שמה שהציל את הנוסעים, כפי שהסביר הקברניט, הייתה העובדה שהוא חש כ י משהו לא בסדר ועל כן בלם בפתאומיות, כך שהמטוס החליק ונעצר. אילולא פעל כך, התוצאות יכלו להיות הרבה יותר רציניות.

עובדי שדה התעופה עקבו אחר המראת המטוס וזינקו למקום ההתרסקות, בשלג ובבוץ, עם ציוד כיבוי אש ועזרה ראשונה.

הבוץ ועוצמת הלהבות מנעו מאנשי כיבוי אש לנוע במכוניות הכיבוי. 5 שעות לאחר ההתרסקות עדיין עלה עשן סמיך מהמטוס. רוב המטען האישי של הנוסעים והדואר נהרסו.

כל הנוסעים פוזרו לטיסות אחרות ומשלחת משרד התקשורת דחתה את נסיעתה עד שייקבע באיטליה מועד חדש לדיונים בנושא התנועה לישראל.

 הכינה לאתר - לאה שוורצמן (בן עזר)

 Investigaion of Herzl crash.jpg

 

INVESTIGATION OF HERZL CRASH TO BE HELD –

Aviation – 7 FEB 1950     

TEL AVIV, Monday. – The Minister of Communications, Mr. David Remez has appointed a Committee of Inquiry into the crash at 1 o'clock this morning of an EL AL passenger plane at Lydda Airport. The committee consists of Mr. Zvi Bennson, Director General of the Ministry of Labour; Mr. A. Shatki, Chief Engineer of the Israel Air Force; Capt. Robert Maguire, President of the Near East Airlines, and Mr. V. Gruberg of the Ministry of Communications.

Fast thinking of the pilot, Captain Kenneth Fuller, was credited with having saved the 46 passengers and seven crew members. A few sustained cuts and bruises when the Skymaster crashed off the runway on the takeoff, but all escaped. Flames almost completely destroyed the plane, the Theodor Herzl, which had brought Herzl's remains from Vienna last August.

Mr. Aubrey Eban, Israel's permanent delegate to the U.N., was on the passenger list but because of the weather was unable to meet the plane.

Among those who were aboard were Mr. Bar-Kochba Meirovitz, of the Ministry of Communications; Mr. Louis Pinkas, Managing Director of the line, and Mr. V. Gruberg. They were on their way to Rome to discuss air traffic in Israel with the Italian authorities.

Delayed by Weather

Mr. Pinkas, who was the last to leave the plane, by a forward emergency escape hatch, told correspondents this morning that the plane was due to take off for Rome and Paris at 11 o'clock but was delayed because of the weather.

Squads of workmen cleared the snow off the wings, and at 1 o'clock after the runway was inspected the plane …

"We started on ………… takeoff," said Mr. …

Fuller was unable to stop the plane on the runway."

The Skymaster, which had got 20 feet into the air, veered left and landed 75 yards from the runway, where it caught fire.

Mr. Pinkas said there was no panic. Three stewards, two of  them women, kept everything under control and helped the passengers to safety.

Landing Gear Pulled Up

Mr. Pinkas then explained what had saved the passengers. "Feeling that something was wrong the Captain pull-up the wheels so that the plane skidded to a standstill. Had the landing gear remained down the plane might have overturned with more serious consequences."

Airport personnel watching the takeoff raced to the spot with a fire engine and first aid equipment. Some struggled on foot through the mud and snow.

The mud and intensity of the flame prevented the fire fighters from moving in on the blazing machine. Five hours after the crash the plane was still smouldering. Most of the personal baggage and mail were destroyed. Two Polish couriers saved the diplomatic pouches they were carrying.

The plane was insured for $300,000 with an American firm of underwriters.

Shortly after the crash a Near East Airlines Skymaster took off on a "Magic Carpet" run, and a T.W.A. Skymaster touched down without incident.

Among the passengers were nationals of Britain, the U.S., Turkey, and Poland, as well as Israelis. They included Sir Robert Waley Cohen, Chairman of the Palestine Corporation, and his son, Bernard, vice-Chairman. Both left this morning by Air France.

Fifteen of the passengers left at 11:50 tonight on another EL AL plane, the Rehovot,  bound  for Rome , and Paris. Others booked for another date with the Company.

The Ministry of Communications delegation has postponed its departure until another date has been fixed for the conference.

 

  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

08 פברואר 1950
החלה החקירה בהתרסקות סקיימסטר "הרצל"
תל אביב, יום שלישי – הוועדה שמונתה על ידי שר התקשורת לחקור את סיבות ההתרסקות של מטוס "הרצל" החלה  היום בעבודתה. לא ימסרו כול פרטים  כול זמן  שהחקירה  נמשכת.
מסרים רבים של סימפתיה על ההתרסקות ואובדן המטוס  הגיעו  מידידים  ומחברות  תעופה  שונות.

הכין לאתר – חנוך אפלמן

Inquiry starts in Herzl crash 08.02.50.jpg 
08 FEB 50                                               Aviation

INQUIRY STARTS IN HERZL CRASH
Tel Aviv, Tuesday. – The committee of inquiry  set  up  yesterday  by  the  minister  of communication to investigate the crash of the EL AL Skymaster, Herzl.  Today started its session. No details will be published while the inquiry is proceeding.

Messages of sympathy on the crash and the loss of the aircraft were received by  the company from numerous friends, including other air lines.   

--------------------------------------------------------------------------------------------

10 פברואר 1950                                     Aviation

מתחיל חיפוש היהלומים בשברי "מטוס הרצל"
תל אביב יום חמישי – נציגי חברת הביטוח וחברים בפקוח על המסחר ביהלומים, החלו היום בחיפושים בשברים  של  מטוס  "הרצל"  אחרי  היהלומים  המלוטשים  שנשא  המטוס  שהיו ארוזים בקופסאות קטנות ואוחסנו יחד עם הדואר שנשא המטוס. היום כבר ברור שנמצאו רק 5% מהדואר שנשא המטוס. בשאריות הדואר שנבדק ולא נמצא דבר. אבל החיפושים ימשכו.
היום פרסמה הממשלה בקשה לכל אלה שהיו עדים לתאונה  או  השתתפו  בפעולות  החילוץ וההצלה באותו  יום  ראשון  בלילה,  להתקשר  למר  גרונברג  ממשרד  העבודה  (רחוב ד-ה בקריה, מס  טלפון 6311 ,2065 , 2470)  שמונה  כמנהל  מבצע  החיפושים  של  היהלומים האבודים.
המטוס השני של אל על "רחובות", הגיע הבוקר ללוד מרומא. הוא מתוכנן לצאת ללונדון מחר מוקדם בבוקר. בין הנוסעים תהיה שרת העבודה הגברת גולדה מאירסון ומר לוי אשכול  יו"ר הסוכנות היהודית אשר ישתתפו בעצרת למען ישראל שתתקיים בבריטניה.

הכין לאתר – חנוך אפלמן


Search for Herzl Diamonds Begins  10 FEB 1950.jpg

10 FEB 1950
Search for Herzl Diamonds Begins                                     Aviation
Tel Aviv, Thursday –  representative  of  insurance  companies  and  member  of  the diamond controller's staff today started searching among the wreckage of the Herzl, the EL AL Skymaster at Lydda Airport.  It  is  understood  that  only  about  5% of  the damaged  mail  has  so  far  been  inspected.  No  trace  has  yet  been  found  of  the polished diamonds which were among  the  mail,  contained  in  a  number  of  small packages, but the search will continue.
The government  to day appealed to all persons in position of information relating to the crash on Sunday night in communicate with  Mr  Gruenberg,  of  the  ministry  of Labour   ( 17  Rehov   Daled,  Ha'   Kirya,  6311,  2005,  2470, )   has   been  appointed secretary of the inquiry commission set up by the ministry of communication.   
The EL AL second plane, THE "Rehovot"   arrived  at  lydda  from  Rome  this  morning , She   is   due   to   leave   again   for   London   early    tomorrow    morning .   Among    the  passengers  will  be  Mrs  Golda  Myerson,   minister   of   labour,   and   Mr,   Levi  Eshkol,  of  the   Jewish   Agency   Executive ,   who   are    taking    part   in   the   Joint  Palestine  Appeal  in  Britain.  



----------------------------------------------------------------------------------------------


14 פברואר 1950

דברי דואר מ 2 עד 5 לפברואר הושמד
תל אביב , יום שני – כמעט כול דברי הדואר שנשלחו מישראל לחלקים שונים בעולם הושמדו בהתרסקות של מטוס הסקיימסטר של אל על בלוד בבוקרו  של יום  שני  האחרון.  כך  נמסר בהודעה רשמית כאן הלילה.
עוד   נמסר  שנמצאו  רבע  מכמות  היהלומים  המלוטשים  שהיו  במשלוח  לארצות  הברית. היהלומים   שנמצאו  לא   ניזוקו  באופן  משמעותי  וערכו  של  כול  משלוח  היהלומים  נאמד                                 ב 43,000 לירות ישראליות, כך נמסר בהודעה.
מלבד שק אחד של דברי דואר שיועד לאיטליה שנמצא, כול שאר השקים הושמדו  באש  כולל דברי  דואר שנשלחו למדינות רבות בעולם. (פרוט בגרסה האנגלית).
מקווים למצוא רבע נוסף של היהלומים בהנחה שם קבורים  בקרקע  באתר  ההתרסקות  של המטוס.
חקירת הסיבות להתרסקות עדיין נמשכת.


הכין לאתר - חנוך אפלמן

Air mail posted from 2 to 5 FEB destroyed 14.feb 50.jpg

14 FEB 1950
AIRMAIL POSTED FROM FEB 2 TO 5 DESTROIED
Tel Aviv, Monday, - All airmail  posted in Israel for many sections of the world, from February 2 to 5 inclusive, was destroyed in the crash of EL AL's Skymaster  plane  at Lydda last Monday morning, it was officially announced here tonight.
One-fourth  of  the  weekly   polished  diamond  consignment  to  the  US  has  been recovered, it was also announced. The  consignment  was valued at  IL  43,000.  The recovered diamonds were not greatly damaged.
Apart from  one sack of printed matter bound for Italy all the mail aboard the plane was burned. It  includes mail destined  to   all  parts  of  Europe   e x c e p t   Holland, Belgium, Greece,  Turkey,  and  Cyprus,  all  section  of  America,  Africa,  except  the Sudan, Uganda, Tanganyika, Kenya, South Africa, and South-west Africa, the far east, except India and Australia and New Zealand.
It was hoped that at least another quarter of the diamonds  consignment  would  be found. It was not thought that any of the precious stones are missing, but  that  they may have been buried in the ground.

The inquiry into the causes of 4the crash is continuing.​


---------------------------------------------------------------------------------------------