רפי הרלב
מנכ"ל אל על 1982-1995
מאת: יעקב ירון
 
 רפי הרלב.jpg

רפי הרלב החל את דרכו בחברה כמשנה למנכ"ל מרדכי בן-ארי באוקטובר 1977. הוא כיהן בתפקיד זה ובתפקיד מנכ"ל בפועל עד 1980 אז עזב בשל חילוקי דעות עם דירקטוריון החברה.
 
הוא חזר לחברה והתמנה למנכ"ל בדצמבר 1982 לאחר שזו הושבתה ע"י הממשלה בשל יחסי עבודה מעורערים שלא אפשרו פעילות תקינה של חברת תעופה. ההשבתה נמשכה ארבעה חודשים בהם לא התקיימה בחברה כל פעילות.
 
ההשבתה הסתיימה כאשר נחתם הסכם עבודה אחיד לכל מגזרי החברה כאשר העובדים מיוצגים על ידי נציגות אחת במקום 8 שהיו לפני כן.
 
הוא קיבל על עצמו את ניהול החברה כשהיא נושאת על גבה הפסד מצטבר של כ – 350 מליון שקל ונמצאת למעשה בפשיטת רגל.
 
הרלב החזיר את החברה לפעילות מלאה תוך שבועות ספורים תוך מאמץ עילאי ומתמשך לצמצם את הוצאות החברה מחד ולהגדיל את הכנסותיה מאידך, תוך התייעלות מתמדת.
מספר העובדים הקבועים צומצם בכ-1,200(כ-20%) וכלל מנהלים ברמות בכירות ביותר. תהליך שהיה טראומטי לעובדים ולחברה, אך היה מחויב המציאות.
 
בתקופת כהונתו הורחבה רשת היעדים של החברה לכל יעד אפשרי וכלכלי. בתחילה לספרד ואחר כך ליעדים נוספים בארה"ב ובקנדה ולאחר מכן ולמדינות אירופאיות שהיו תחת שלטון קומוניסטי. גם בנגקוק והונג קונג, מומבי וניו דלהי נוספו לרשת.
לאחר התפרקות ברית המועצות נפרשה רשת החברה גם ליעדים ברוסיה ובחבר העמים ולסין.
רשת היעדים של החברה גדלה בתקופתו מ-27 ל – 53.הנחייתו למערכת המסחרית היתה: "אל על תטוס לכל מקום שיתאפשר לה בתנאי שלא תביא להפסד".
גם פעילות המטען התרחבה ומטוסי 747 יסיבים הופעלו בנוסף לשימוש בגחונות מטוסי הנוסעים.
 
בתקופתו כמנכ"ל פעל לייצוב יחסי העבודה ופעילותה בהתאם להסכם העבודה הקיבוצי. למרות חילוקי דעות, לפעמים חריפים, שהתגלעו בינו לבין נציגות העובדים לא הושבתה ולא הופרעה פעילות החברה במשך כל שנות כהונתו.
 
צי המטוסים התרחב והשתנה. מטוסים מדגם 767 ו- 737-200 נקלטו, מטוסים מדגמי 707 ו –B720 הוחלפו בהדרגה במטוסי 757 ומטוסים מדגם 747-400 נוספו לצי ה – 747-200.
בתום כהונתו כלל צי החברה 26 מטוסים.
 
הוא שאף להביא להפרטת החברה ולשם כך הבטיח שהחברה תתנהל חד משמעית באורח עיסקי למרות היותה חברה ממשלתית. גם מערכת הדווח הפיננסי נדרשה לפעול בדרך זו אף שלא היתה חייבת לנהוג כן.
 
ראויה לציון פעילותו לקידום עובדים מתוך החברה. עובדים כאלה אותרו, נשלחו ללימודים אקדמיים ושולבו בתפקידים שהכשירו אותם לרמות ניהול בכירות.
 
הכנסות החברה שהסתכמו בשנת 1983, שנתו הראשונה כמנכ"ל ב-525,000,000$
הסתכמו בשנת 1996, שנתו האחרונה בחברה, ב – 1,260,000,000$.
11 שנים רצופות,מ -1985 עד 1995 הסתיימו ברווח. ההפסד המצטבר שעמד על כ-350 מליון
צומצם לכ- 120 מליון$ בלבד. כל זאת תוך מימון רוב התחדשות צי המטוסים במימון עצמי וממקורות חיצוניים שהשיגה החברה בכוחות עצמה. היא לא נזקקה לערבויות הממשלה כפי שהיה נהוג קודם לכן.
 
רפי הרלב כיהן כמנכ"ל החברה במשך 14 שנים. יותר מכל אחד מקודמיו. הוא הצליח בדרכו הנוקשה והעקשנית אך הממוקדת לייצב את יחסי העבודה ואת האמון בין ההנהלה והעובדים,להבריא את החברה כלכלית, להרחיב את רשת יעדיה, לחדש את ציודה ולקדם את מעמדה בציבור ובתעשיית התעופה הבינלאומית.