06.10.2013                            
 
מטוס 4X-ATA
מאת: חנוך אפלמן
 
מטוס 4X-ATA הוא המטוס שפתח את עידן הסילון בחברת אל על. המטוס הוזמן ב-25.07.60 ובנייתו הושלמה במרץ 1961. טיסתו הראשונה בוצעה ב-14.04.61 והמטוס נרשם ברישום ישראלי ונמסר לאל על ב-22.04.61 קיבל את השם "שהחיינו".
ב-07.05.61 המטוס היה מוכן לטיסת העברה לישראל, נערך טקס מרשים בסיאטל כשדגלי שתי האומות מתנוססים משני צדי בימת המכובדים, נמסר המטוס ומסמכיו לידי נציגי אל על לצוות המטוס אשר יטיס את המטוס ארצה.
ב-13.05.61 הטיסו את המטוס לארץ הקברניטים צבי טוהר וסם פלדמן. עם הנחיתה בארץ התקבל הצוות בפרחים שהוגשו על-ידי שני ילדים ובטקס מרשים בו השתתפו כל עובדי אל על ואורחים. מיד עם קליטתו באל על החל המטוס לקיים שתי טיסות שבועיות לניו יורק (כשהוא ממלא את מקומו של 707 אחר שהוחכר מחברת ואריג הברזילאית).  
ב-15.06.61 ביצע המטוס 4X-ATA   בפיקודם של הקברניטים תום ג'ונס ודני רוזין טיסה ראשונה בהיסטוריה ללא חניה משדה התעופה איידלווילד שליד ניו יורק (אח"כ יקרא קנדי JFK) לשדה התעופה לוד, מרחק של 5760 STM (מיילים יבשתיים) עם 97 נוסעים בזמן של 9 שעות ו-33 דקות. ובכך השיגו בעת ההיא שני שיאי עולם למטוס נוסעים מסחרי. המרחק הארוך ביותר ללא חניה, ובזמן הטיסה הקצר ביותר.
אח"כ הכניסה אל על את הטיסה הזו (ללא חניה) לתכנון הטיסות,, הטיסה המריאה מניו יורק בכל יום חמישי בשעה 09:30 P.M.
בתאריך 23.07.68 עבר המטוס אירוע חבלני, כשנחטף על ידי מחבלים לאחר המראה מרומא. המטוס נאלץ לנחות באלג'יר. לאחר שהייה של כחודש ולאחר משא ומתן לשחרור מחבלים שוחרר המטוס, נוסעיו וצוותו (הנשים והילדים שוחררו קודם לכן).
צוות קרקע של אייר פרנס הכשיר את המטוס לטיסה וצוות אוויר שלהם הטיס את המטוס לרומא.
צוות אוויר של אל על הטיס את המטוס לארץ ומטוס אחר הטיס את הנוסעים והצוות המשוחררים.
להפתעת הכל המטוס כמעט ולא ניזוק ולאחר טיפול יסודי חזר לפעילות מלאה בחברה.
לאחר 36 שנות שירות, למעלה מ-70,000 שעות באוויר ולאחר שגמא מרחק כולל של יותר מ-36 מיליון מיילים הוצא המטוס לגמלאות.
הוחלט לשמר את המטוס הסילוני של אל על בדרך מקורית על ידי תרומת אף המטוס   לתצוגה באחד מהמוזיאונים של רשת  "Air and space museum" בארצות הברית.
צוות אל על פרק את אף המטוס, שיפץ אותו לתצוגה, . חברת אל על הטיסה את המוצר המוגמר לארצות הברית  והוא הוצב לראשונה במוזיאון התעופתי הצף על נושאת המטוסים INTREPID שעל נהר ההדסון.
לאחר תקופה, נלקח אף המטוס משם ונאמר שהוא הוצג במוזיאון תעופתי אחר ולא ידעו לומר היכן.
בביקורי האחרון בארה"ב (בחודש אוגוסט השנה) נקלעתי במקרה למוזיאון תעופה בלונג איילנד ולהפתעתי הרבה, ממש בכניסה קיבל אותי אף מטוסנו במלוא הדרו.
מדרגות מובילות לתא הטייס שנראה כאילו המטוס לפני טיסה וההתרגשות הייתה רבה.
מושב מהנדס הטייס כאילו מחכה לי, על המושה הזה חושבני שישבתי לפחות כ-1,000 שעות.
ממליץ בחום לבקר במוזיאון הזה שנקרא  OF AVIATION MUSEUM" CRADLE"
גם שאר המוצגים מוצגים ברמה גבוהה החל מטרום התעופה, האחים רייט וכלה בספינות החלל.
ולא להפסיד את הסרט בתלת מימד – מדהים !!
כתובת המוזיאון:  Charles Lindbergh Blvd, "garden city, Long Island, NY 11530
טלפון: 572-4111 (516)
תחבורה: אוטובוס   N16  45 N  רכבת:: LIRR  תחנות  GARDEN CITY  MINEOLA  או  WESTBURY
 
 
תמונות
1. טקס קבלת המטוס בסיאטל
2. טקס הגעת המטוס ללוד
3. המטוס במלוא הדרו
4. קברניט תום ג'ונס לפני ההמראה בטיסה ללא חניה  מניו יורק לתל אביב.
5. הכנת אף המטוס למשלוח לארצות הברית.
6. אף המטוס במוזיאון התעופה ב Long Island.
 
Untitled-Scanned-01 טקס מסירת המטוס לנציגי אל על (Small).jpg
Untitled-Scanned-04  הגעת המטוס ללוד (Small).jpg
Untitled-Scanned-03  המטוס במלוא הדרו (Small).jpg
Untitled-Scanned-02  קברניט תום ג'ונס לפני הטיסה ללא חניה מניו יורק לש.ת לוד (Small).jpg
Untitled-Scanned-05  הכנת אף המטוס למשלוח לארצות הברית (Small).jpg
Untitled-Scanned-06  אף המטוס מגיע לארצות הברית (Small).jpg