זכרונות מאל על
מאת אוריאל ישיב
 
 
3 . דרום אפריקה ( המשך)
 
 
נדיבות יוצאת דופן
 
עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים הופסקו כל הטיסות לאפריקה. בהמשך ניתקו רוב מדינות אפריקה את היחסים הדיפלומטים עם ישראל. מאות ישראלים נתקעו כמעט בכל רחבי היבשת השחורה. אלה שהיו להם כרטיסי טיסה בחברות זרות ולא חששו לטוס מעל סודן ,מצרים או ארצות המגרב עשו זאת.
 על חלק לא מבוטל , סגל דיפלמטי ונספחים שונים, אנשי צבא ואנשי ביטחון , נאסר לעשות זאת. הם הונחו להגיע לדרום אפריקה ומשם לאירופה. והם הגיעו.
 מאחר ורובם החזיקו בכרטיסי אל על לחזרה ארצה מניירוביי או אדיס אבבה הם באו כמובן למשרדי אל על.
 יוהנסבורג היתה אמנם מקום מפלט, אבל זה לא היה פתרון, צריך להטיסם ארצה. וכאן נתגלו אנשי סאות אפריקן אירווייס בגדולתם. כאשר מנכ"ל החברה קונראדי שמע על ה"פליטים" הללו הוא התקשר אלי ביוזמתו והודיע לי שחברתו תטיס את כל נוסעי אל על ליעדים באירופה ללא תשלום, כמובן על בסיס מקום פנוי, אבל הוא כבר בדק ומצא  שיש הרבה מקומות פנויים. וכך היה ,עשרות רבות התייצבו בנמל התעופה ועלו לטיסות ס.א.א עם כרטיסי אל על שברשותם כאמצעי הזיהוי.
 ולא רק נוסעים הטיסה ס.א.א. גם מטענים. יהודי דרום אפריקה וגם לא יהודים אספו כמות ניכרת של תרופות, מזרונים רפואיים, שמיכות ומצרכים רפואיים אחרים. ולא הייתי צריך לבקש פעמיים- הכל הוטס ללא דיחוי וללא תשלום לאירופה ומשם לישראל. היה זה מחווה יוצא דופן בנדיבותו.
...............

 
Stop at the beginning stop at IsraEl Al
 
במטרה להביא להגדלת תדירות טיסות אל על בין דרום אפריקה וישראל  לא הסתפקנו בתנועת הנוסעים  בין שתי המדינות. זמן הטיסה הקצר לתל אביב ולוח הזמנים הנוח אפשר לנו להציע את נתב"ג כצומת
(HUB ) לאירופה וחזרה. עבדנו על ועם סוכני הנסיעות להמריצם למכור ללקוחותיהם את הטיסות הללו.
אבל צריך היה שגם הנוסעים יידעו על כך. כאן נצלנו את הדבקות הדתית של רוב תושבי דרום אפריקה והידע הרב שלהם בברית הישנה ושאלנו ביטוי תנ"כי לצורך פרסום אל על. הפקנו מדבקות פלסטיק צבעוניות עליהן היה מודפס באותיות בולטות למרחוק:
 Stop At The Beginning Stop at IsraEL Al .  
 The Beginning פירושה "בראשית". הכוונה הדו משמעית  ברורה –  עם אל על ( לוגו) עצרו בבראשית- ישראל.
ואיך מגיעים להדביק אלפי מדבקות על הפגושים האחוריים של המכוניות? פנינו לתנועת הצופים והצענו להם 2 כרטיסי טיסה שיוגרלו באחד מערבי ההתרמה שלהם תמורת גיוס החניכים להדביק (ברשות כמובן) את המדבקות. וזה עבד. תוך שבוע המכוניות ביוהנסבורג הפכו לנושאות המסר. כמה נוסעים קבלנו אחרי מסע הפרסום קשה לדעת אבל התנועה דרך ישראל הלכה וגדלה . וזה היה בעצם הצומת
(HUB) המהותי הראשון של אל על.  
 
.............
 
מה היתה הסיבה האמיתית?
 
כמו בכל תחנת אל על , גם בנמל התעופה יאן סמאטס ביוהנסבורג התבצעו בדיקות ידניות של כבודת הנוסעים ומאז 1968 הדבר הפך לשגרה, לעתים מעוררת קנאה בקרב חברות אחרות.
בראשית שנות
ה-70  הועברה פעילות בית הנתיבות לבניין חדש ומפואר, מרוצף בשיש ומשופע בדברי אמנות שזכה בעיקר לשבחי הנוסעים והמבקרים הרבים.
 והנה יום אחד התבשרנו שהחל מהחודש הקרוב נאסר עלינו לבצע את הבידוק הבטחוני בבית הנתיבות החדש. אם אנו רוצים להמשיך בו עלינו לשוב לבניין הישן, שתחזוקתו הלכה והתדרדרה ושחייב את הנוסעים במעבר מיעדים אחרים בדרום אפריקה לטילטולים והליכה לא מעטה.
המחאות שלנו, בכל הדרגים של רשויות נמל התעופה, המשטרה ובטחון השדה נתקלו בסירוב מוחלט ולא מובן. פניות למינהל התעופה האזרחית גם הן לא הועילו. שגריר ישראל התבקש להתערב, ראש מינהל התעופה האזרחית הישראלית הוזעק לדרום אפריקה והתשובה הייתה עדיין שלילית.
 לאחר דיונים פנימיים הוחלט לנסות את נשק "יום הדין", הודענו לכל מי שצריך היה להודיע שאם לא יתירו לנו להמשיך בבידוק בבניין החדש, נפסיק לטוס לדרום אפריקה. התשובה נמסרה לשגריר ישראל על ידי שר התחבורה עצמו: מאשרים, אבל יש תנאים מסוימים אותם יעבירו לנו מהנהלת נמל התעופה.
ומה היו התנאים?, נתבקשנו להחליף את שולחנות הבדיקה הישנים בחדשים כאשר את עיצובם תקבע הנהלת נמל התעופה. עד קבלת המפרט נוכל להמשיך עם השולחנות הישנים.
רווח לנו. וחיכינו למפרט. אך זה לא הגיע לעולם. מספר שנים לאחר מכן בקרתי בדרום אפריקה והופתעתי לראות שהשולחנות הישנים עדיין בשימוש.
את הסיבה האמיתית למהלך הזה כנראה לעולם לא נדע.
...................