1954 - אל על מכריזה על התקנת מנועי עזר סילונים למטוסי ה"קומנדו"

מאת חנוך אפלמן – לשעבר מהנדס טיס ראשי

חברת אל על חגגה 5 שנות פעילות. החברה הפעילה 4 מטוסי לוקהיד 49-L   
קונסטלישן ו- 6 מטוסי קרטיס 46-
C "קומנדו".
 בעוד ה"קוניס" (שם חיבה לקונסטלישן) שימשו את הנתיבים הארוכים לניו יורק, דרום אפריקה ואירופה, מטוסי הקומנדו שימשו בעיקר את הנתיבים הקצרים כולל את הקו לאילת.
מטוס הקומנדו היה מטוס בעל מבנה חזק המסוגל לשמש הן כמטוס נוסעים והן כמטוס מטען. בעייתו העיקרית הייתה המנועים. חרף מבנהו החזק, משקל ההמראה המכסימלי שלו היה 40,000 לב' (18,181 ק"ג), גורם שהגביל מאוד את כמות הנוסעים או המטען. יתרה מכך, ביצועו לאחר אובדן מנוע בהמראה, ביחוד במצבי טמפרטורה חיצונית גבוהה, היו גבוליים ביותר.
בראשית שנת 1954 עקב המגבלות האלה, ה
FAA  תיקן תקנה המונעת ממטוס הקומנדו לשמש כמטוס מסחרי בתחומי ארצות הברית.

 


הפרויקט
בו זמנית, בחברת
Turbomeca הצרפתית פותח מנוע סילוני קטן שיכול לשמש בשעת הצורך כמנוע עזר למטוסים גדולים במצבים גבוליים. בנוסף,את המנוע הזה "Marbore 2" החלו לייצר גם בארצות הברית שם הייתה לאל על מחלקה טכנית המסוגלת לטפל בנושאוכך נולד הרעיון להוסיף למטוסי הקומנדו שברשות אל על שני מנועי עזר כאלה שיופעלו על ידי הטייסים בשעת הצורך.
תוספת משקל המראה המתוכנן למטוס ששני מנועי העזר פועלים בכוח מלא, היה 10,000 לב' (4500 ק"ג).
יואל פלגי, שהיה משנה למנכ"ל (אריה פינקוס) ואיש רב פעלים בתחומים רבים, התמנה לקדם את הפרויקט. הוא הקים קשר עם ד"ר אריק שצקי (
Erich Schetzki) טייס ומהנדס אווירונאוטי ממוצא גרמני שנמלט מגרמניה לארצות הברית עם עליית הנאצים לשלטון ויחד עם המחלקה הטכנית של אל על בארצות הברית ומנהלה Charles Orne הפרויקט יצא לדרך.
 
 

תמצית הפרויקט
1. המטוס יצויד בשני מנועי עזר שיורכבו בגחון המטוס באזור מרכז הכובד.
2. המנועים יופעלו על ידי הטייסים בשעת הצורך.
3. הדלק למנועים יסופק ממערכת הדלק של המטוס. 100/115 אוקטן.
4. המנועים יורכבו בנפרד סמוכים זה לזה ללא צורך בשינוי מבנה המטוס.        5. הפיקוח על המנועים והנעתם יבוצע על ידי הטייסים.
6. המנועים יצוידו במערכות גילוי וכיבוי אש.
7. המנועים יצוידו בתריס בכונס האוויר שיפתח רק בזמן פעולת המנועים.

סוף דבר
פיתוח הפרויקט הגיע לשלב מתקדם אך הופסק בתחילת שנת 1955 עקב ההחלטה על קניית מטוסי ה"בריטניה" והכוונה ש"הקוניס" ימלאו את הטיסות בקווים הקצרים, הוחלט להוציא את מטוסי הקומנדו מהשירות והפרויקט בוטל.
 
 

 

 
4X-ACE אילתה, אחד המטוסים שהיו אמורים להשתתף בפרויקט (Small).jpg
4X-ACE אילתה, אחד המטוסים שהיו אמורים להשתתף בפרויקט
 
יואל פלגי, משנה למנכל ואריק שצקי, מהנדס אווירונוטי בוחנים את תכניות הפרויקט (Small).jpg

יואל פלגי, משנה למנכל ואריק שצקי, מהנדס אווירונוטי בוחנים את תכניות הפרויקט
 
מטוס קומנדו עם מנועי העזר (Small).jpg

מטוס קומנדו עם מנועי העזר

מנוע העזר ללא החיפויים (Small).jpg

מנוע העזר ללא החיפויים